Τενόντωση ή τενοντοπάθεια

Τενόντωση ή τενοντοπάθεια είναι η εκφύλιση του κολλαγόνου του τένοντα ως αποτέλεσμα χρόνιας καταπόνησης. Όταν η υπέρχρηση συνεχίζεται χωρίς να δίνουμε στον τένοντα το χρόνο που χρειάζεται να επουλωθεί(οι μικρές ρήξεις του), φτάνουμε στην τενοντοπάθεια. Η τενοντίτιδα είναι η συνήθης διάγνωση,αλλά αρκετές φορές είναι λάθος και πρόκειται για τενοντοπάθεια. Η κύρια διαφορά ανάμεσα στην τενοντίτιδα και την τενοντοπάθεια είναι ότι η τενοντίτιδα αποτελεί φλεγμονώδη παθολογία ενώ η τενόντωση μη φλεγμονώδη διαδικασία.Ο πόνος βέβαια είναι κοινό σημείο και στις δύο.

Για παράδειγμα στην έξω επικονδυλίτιδα (αγκώνας των τενιστών) χειρουργικές επεμβάσεις μετά από χρόνιο πόνο έδειξαν ότι δεν υπήρχε χρόνια τενοντίτιδα, αλλά τενόντωση των εκτεινόντων του καρπού. Η μικροσκοπική εικόνα έδειξε λύση της συνέχειας των ινών του κολλαγόνου και αύξηση της αιματικής κυκλοφορίας στην περιοχή, που δε συσχετιζόταν όμως με διαδικασία επούλωσης αλλά εκφύλισης.

Σε μία έρευνα των Silbenager et al σε βάθος ενός έτους βρέθηκε πως με ένα πρόγραμμα πλειομετρικών ασκήσεων (το βάρος μιας εξωτερικής δύναμης υπερνικάει την αντίσταση του ασθενούς) για 12 βδομάδες ο πόνος μειώθηκε σημαντικά μέχρι το τέλος του έτος, σε σύγκριση με το γκρουπ που ακολούθησε μόνο φαρμακευτική θεραπεία.

Σε άλλη έρευνα των Bi-meng Zhang  και   Li-wei Zhong του 2010 διάρκειας 3 ετών, βρέθηκε ότι ο βελονισμός σε συνδυασμό με πλειομετρικές ασκήσεις μείωσε κατά πολύ περισσότερο τα επίπεδα του χρόνιου πόνου, σε σχέση με το γκρουπ που έκανε μόνο πρόγραμμα πλειομετρικών ασκήσεων.

Έχει λοιπόν αποδειχτεί ερευνητικά, ότι η θεραπεία με πλειομετρικές ασκήσεις, Laser, ιοντοφόρεση, θεραπευτική λειτουργική μάλαξη και βελονισμό, επιταχύνει την ιάση και την επανασύνθεση των ινών κολλαγόνου και συνεπώς τη μείωση του πόνου και την αύξηση της λειτουργικότητας των ασθενών με τενόντιο πόνο. Συνοψίζοντας, είναι απαραίτητος ο συνδυασμός πολλών παραγόντων για ολιστική θεραπεία. Ένας εξειδικευμένος ιατρος θα καθορίσει τη σωστή διάγνωση και τη φαρμακευτική θεραπεία και ένας ειδικός θεραπευτής θα κάνει θεραπευτικές μεθόδους που αποδεδειγμένα βοηθούν στην αποκατάσταση.